Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.07.2016 16:21 - СОЦИАЛНАТА ДИФУЗИЯ
Автор: krumov Категория: Политика   
Прочетен: 458 Коментари: 0 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
   Като провал беше калкулиран опитът на Европейския съюз да интегрира културите на европейските народи, предтечи на които са били германски, келтски, романски, славянски и други племена. Неуспех, който бе признат още преди ескалиране на бежанската инвазия от Близкия Изток и Африка. Която невиждана в най-новата история на света миграция засили националистическите и популистки тенденции във всички европейски държави до степен да предизвика истински разпад на евро-общността. Разпад, който започна от референдума във Великобритания, но няма да приключи с него, като на първо време имаме предвид силните сепаратистки настроения във Франция, както и реални тенденции за разделяне на Испания. А това говори преди всичко за слаби връзки между европейските народи и държави, не позволяващи към настоящия момент да се изгради федерация тип Съединени европейски щати. Не толкова поради пречки от страна на Съединените американски щати, Русия или Китай, колкото благодарение на съпротивата от страна на европейските национални елити, които виждат в задълбочаването на общностните елементи посегателство към тяхната политическа и икономическа власт. Макар не всички да го дефинират високо и ясно, както националистите.

   За какви нарушени или по-скоро неустановени връзки става дума в иначе усложняващите се в етнически и религиозен план евро-общества?

   Безспорен образец за състояло се мултикултурно общество е Канада, където основните групи население са четири: т. нар. първични жители в лицето на индианци и ескимоси, англо- и френско-езичните канадци или т. нар. нации-основателки, дошлите по-късно европейци и т. нар. „видими малцинства” от третия свят, които са се заселили в Канада след 1970 година. От 1988 година философията на мултикултурализма е приета за база на канадската държава чрез закон, който гарантира на гражданите не само равни права, но и идентичност.

   Как конкретно тази разнородна сплав е възпроизвела днешното синергично гражданско общество в североамериканската държава обяснява германският изследовател на социалните структури Райнер Гайслер. Според когото, за целта още през 60-те години в Канада е била развита концепцията за мултикултурализма, която през 1971 е издигната до статус на валидна и до днес държавна идеология. Като канадците са не само идейни изобретатели на мултикултурното общество, но те са и първите, които са го превърнали в практическа, функционираща политика.

   Според Гайслер, философията на мултикултурализма“ може да бъде резюмирана в следните седем основни принципа: безусловно „да” на етно-културното разнообразие, право на (но не и принуда към) културно различие, културна равноценност и взаимна толерантност, осигуряване на сигурност чрез контакт, осигуряване на единство в различността чрез базисни ценности и правила, гарантиране на социалното право на равни шансове и политическо окуражаване и подпомагане на мултикултурния модел.

   Би ли могъл да се приложи този модел в други страни и специално в Германия, накъдето са насочени основните бежански потоци? Механичното пренасяне би било проблематично, даже невъзможно. Не само защото за Германия имигрантството е сравнително ново явление, докато в Канада би- и дори поли-етничеството е утвърждавано десетилетия наред, но и понеже в Германия етническите групи не са политически представени (дори са изолирани, което се отразява на тяхната идентичност и затова се появяват и увлечения по радикалния ислям), за разлика от Канада, където всички политически партии обръщат внимание на мулти-етническия характер на населението. „Представата, че канадският мултикултурализъм би могъл да се пренесе лесно в Германия е следователно утопична – пише Гайслер. – И въпреки това немците могат да се поучат от Канада. В съгласие с мотото на Макс Вебер, че „трябва да се мисли за утопичното, за да може да се разпознае реалното“, канадският мултикултурализъм може да бъде ориентир – нещо като морски фар, който показва приблизителната посока, в която трябва да се насочват разсъжденията по въпросите на миграцията и интеграцията.”

   Който ориентир, от своя страна, подсеща за три важни неща: първо, че миграцията и интеграцията не бива да бъдат оставяни сами на себе си; второ, че тези явления трябва да се приемат еднозначно, както и да се възприемат като необходимост и шанс, а не като заплаха; трето, че канадският дуалистичен принцип за единство в многообразието е много по-перспективен за човечеството, отколкото тенденциозно монокултурните асимилаторски представи, които са в основата на днешните евро-сътресения. Каквито сътресения в по-голяма степен е изпитало и американското общество по време на робството, куклуксклановия период, а и каквито в САЩ на хибриден и асиметричен принцип изпитват и до днес.

   Защото, както споменахме, изолацията на бежанците (специално на тези от ислямските държави, а и не само на тях) води не до интеграцията им в християнските общества, а до създаване на т. нар. от американският журналист Томас Фридман „множествена”, а от английския му колега Кенан Малик „радикална” идентичност, която произвежда негативните реакции в лицето на съвременния тероризъм. „Младите (повечето от бъдещите джихадисти са юноши или младежи, едва прехвърлили 20-те) се увличат по джихадистките идеи, защото търсят нещо много по-трудно определимо: идентичност, смисъл, чувство за принадлежност, респект – пише Малик. – Те са отчуждени, но не защото са зле интегрирани, в смисъл, че не говорят местния език, не познават местните порядки или имат ограничен контакт с другите в обществото. Тяхното отчуждение е много по-екзистенциално.”

   Тъй че главната причина за радикализацията не е ислямът – той е само добре използваната от идеолозите на тероризма дреха, в която повиват обладаната си от злото природа. Причината е, че европейските общества не осъществяват оня не само фиктивен, но и ефективен политически контакт с бежанците, за който става дума в Канада. Който контакт трябва да бъде свързан не само с осигуряване на някакъв базов социален минимум, но и на равни шансове за успех в обществото. Защото нали, в края на краищата, това пише на знамето на американската демокрация, друг е въпросът доколко реално се осъществява.

   Прочее,  ако в Канада и САЩ имаме повече или по-малко основания за критики в това отношение, то може да се каже, че в Европа (почти) нищо не се прави по въпроса. Затова в ЕС избуяха националистичните и популистки партии, затова у нас се появи етническа такава. Която е формално противоконституционна, но и много необходима (прозрението на д-р Желю Желев), за да предпази навремето българското общество от трагедии като в бивша Югославия, а сега българските мюсюлмани, както и цялото българско общество, от радикализация. Затова радикалните изпълнения у нас избухват с циганско (и българско), но не и с турско съучастие, следователно не заради вярата, а заради простотия и сиромашия. Защото масовият българин вече няма не само равни, но и никакви шансове да просперира в страната, а с проблемите на тукашните цигани никой не се занимава – те се използват само като параван за крадене на пари и печелене на избори.

   Мултикултурализмът е съществуването на различни култури в една и съща юрисдикция, в една и съща политическа общност. Но тази общност трябва да обръща внимание на различните етнически групи, да разкрива пред тях перспективи за успешна реализация, а не само да им дава помощи, за да ги развращава. Каквото е положението не само в България, но в почти всички европейски държави. Положение, което трябва да се променя с усилията на двете страни – и на държавата, и на малцинствата. „В условията на демократичното общество, човек е свободен да избере собствената си съдба – пише докторът по философия Мюмюн Тахир. – Веднъж избрали за своя родина България, етническите общности като цяло и отделни техни представители, трябва да формират в себе интегрираща идентичност като се стремят да се интегрират в българското общество.”

   В заключение, Меркел заотрича мултикултурализма, като видя, че не може да се справи с бежанците. Иначе, Европейският съюз е по дефиниция мултикултурен модел, който не може да съществува като монокултурен, тъй като тук вече са позиционирани космополитни градове като Лондон, Париж, Берлин, Амстердам, Виена, Прага, Будапеща, Букурещ и дори София – нещо, което се доказва и от повечето емигрантски държави като Канада, САЩ, Австралия, Южна Африка и т. н. На което някои ще опонират с обратния пример в лицето на Израел. Но надали е нужно много дълго да доказваме, че вече седемдесета година точно тази е най-неспокойната държава в света.




Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: krumov
Категория: Политика
Прочетен: 270639
Постинги: 137
Коментари: 83
Гласове: 845
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930